Onderzoek Intergraf: Print blijft belangrijk
maandag 9 september 2024
In de steeds bredere communicatiemix lijkt de opkomst van digitale media ten koste te gaan van print. Terwijl er, op basis van een groot aantal onderzoeken, alle reden is om de positie van print vooral niet te onderschatten. Ook als het gaat om het versterken van digitale media. Digitaal printen combineert daarbij het beste van twee werelden.
Onderzoek
In de marketingwereld kiezen steeds meer bedrijven vrijwel automatisch voor digitale uitingen. Logisch natuurlijk, vanwege alle interactieve mogelijkheden. Maar is dat wel altijd terecht? Bereik je met e-books eigenlijk wel hetzelfde effect als met gedrukte (school)boeken? En als je de impact van jouw communicatie-uitingen op het milieu wilt verkleinen, zijn digitale media dan werkelijk een betere keuze dan papier?
Om dit soort vragen rond print en digitale media te beantwoorden, stelde de Europese sectororganisatie Intergraf het rapport Comparing Print and Digital Media samen. De makers van het rapport gebruiken de informatie uit maar liefst 75 relevante onderzoeken om de publieke perceptie van digitale en printmedia in perspectief te plaatsen. De conclusies zijn misschien niet zozeer verrassend. Maar dankzij dit rapport zijn ze wel goed onderbouwd: elk medium heeft zo zijn sterke kanten, en dat geldt zeker ook voor print.
Marketeers onderschatten print
Neem bijvoorbeeld de voorkeur van veel marketeers voor digitale media. Zij zijn gek op mogelijkheden om contextuele boodschappen aan consumenten te sturen, interactie aan te gaan en zo (koop)gedrag te beïnvloeden. Ze hebben daarbij vaak wat minder oog voor de zwakke punten. Zo zorgen opdringerige pop-ups en banners voor irritatie, net als misbruik van privacygevoelige gebruikersinformatie en de soms onveilige online-omgeving.
Marketeers zien bovendien de sterke punten van print nog al eens over het hoofd. In de praktijk blijkt print namelijk voor bijvoorbeeld een sterkere merk-herkenning te zorgen. Direct mail blijft – letterlijk – langer hangen en krijgt daardoor meer aandacht dan digitale uitingen. En fysieke post, zoals een folder of brochure, zet beter aan tot actie: variërend van het opzoeken van aanvullende informatie tot winkelbezoek en aankoopbeslissing.
Het verdient dan ook aanbeveling om de juiste marketingmix te zoeken. En de sterke punten van zowel digitale media als print optimaal te benutten en ze elkaar te laten versterken. Een goed voorbeeld daarvan is het slim en creatief toepassen van QR-codes in print om daarmee online interactie te stimuleren.